Een goede branding, hoe doe je dat?

Een goede branding, hoe doe je dat?

Branding is een erg universeel begrip onder ondernemers en bedrijven. Omdat het zich op veel verschillende manieren voor kan doen binnen een bedrijf of merk. Maar waar helpt branding dan precies mee? Wat doet het? Nou branding helpt jou met een paar van de belangrijkste aspecten van ondernemerschap. Identiteit, imago en onderscheid.

Zo brengt goede branding jou tot nieuwe kansen en samenwerkingen

Bedrijven worden geïdentificeerd door goede branding. Dit is de manier hoe alle mogelijke klanten jouw merk waarnemen. Dus het is ook logisch dat door middel van een goede branding jij makkelijker in contact kan komen met klanten. Maar niet alleen dat, ook trekt dit mogelijke samenwerkingen aan met andere bedrijven, of creatievelingen van buitenaf die een rol willen spelen binnen jouw bedrijf. Het is dus echt cruciaal…

Je kan al talloze klanten kwijtraken door iets kleins als een onduidelijk logo. Als mensen niet worden geprikkeld door de kleuren of het design loop je al klanten mis. Maar de grootste schade wordt gedaan door onduidelijkheid. Onduidelijkheid naar klanten of andere bedrijven toe is hetgeen wat jou het meest de das om kan doen. Als een potentiële klant onderweg ergens jouw logo ziet en geen idee heeft wat het voor moet stellen, of geen idee heeft welk product/dienst jouw bedrijf levert, dan ben je hem kwijt.

Hoe kan jij je branding zo aanpassen, dat het klanten en businesspartners aantrekt?

De leidende factor hierin is het maken van een style guide. Maar wat is een style guide? Een style guide is een document die bestaat uit richtlijnen. Richtlijnen naar de letterlijke image van jouw bedrijf. Hier heb je dus tot in de kleinste details uitgeschreven wat het imago en identiteit is van jouw merk. Welke richtlijnen zijn dit dan zoal? Denk bijvoorbeeld aan lay-out richtlijnen, en richtlijnen voor potentiële creatievelingen die ooit met het bedrijf gaan werken. In conclusie staat hier dus de identiteit van je bedrijf in en welk perspectief iemand anders moet hebben. Van wat je logo is tot hoe het gebruikt kan worden. Tot welke lettertypes er gebruikt worden en welke grootte deze moeten zijn bij verschillende marketingdoeleinden. Tot hoe iemand die jij inhuurt tot in de details weet hoe hij voor je aan de slag moet, van copywriters tot marketers tot editors. 

Er zijn nog veel andere factoren die meespelen in aantrekkelijke branding, maar een goeie style guide is al een groot gedeelte hiervan. De andere factoren kan je tot in de puntjes uitzoeken op de website van de mensen die jou kunnen helpen bij het samenstellen van een perfecte style guide, TheFutur.

Zij bieden een pakket aan voor jou, waar jij samen met verschillende modules zelf je branding op orde kan maken. deze modules bevatten ook een 30-pagina dikke gids die jou stap-voor-stap precies uitlegt hoe je een style guide opstelt voor jouw merk. Van een diepgaande analyse van elke sectie van een goede style guide, tot suggesties over hoe jij het beste je eindproduct af kan leveren bij je klanten om ze te laten terugkeren bij je. Simpelweg, met deze ene gids alleen al kan jij een level omhoog gaan in de branding voor jouw bedrijf. 

Hiernaast zijn er nog 4 voordelen in dit pakket die de branding van je bedrijf significant kunnen beïnvloeden. Deze kan je checken op de website hier beneden.

Ik wil naar het volgende level in mijn Branding!