Wat is een goede balans tussen werk en privé?

Wat is een goede balans tussen werk en privé?

Ikigai: De reden dat ik op deze wereld hoor Reading Wat is een goede balans tussen werk en privé? 5 minutes Next With the FAM community shoot

We weten allemaal dat het werk leven en het privé leven gescheiden houden cruciaal kan zijn. Maar wanneer is je balans tussen privé en werk een goed/gezond balans? En hoe vind je dit balans?

Wanneer je de term werk/privé balans hoort, krijg je waarschijnlijk het idee van een erg productieve dag waar je continue bezig bent met je projecten/opdrachten waar je eindelijk kan rusten en de rest van je dag doorbrengt met je familie en vrienden. Alhoewel dit ongelooflijk lekker klinkt, moeten we realistisch blijven en weten dat dit niet altijd mogelijk is. 

Om bovenstaande vragen te beantwoorden moeten we eerst kijken naar andere aspecten die we eerst moeten weten:

  • Wat is een werk/privé balans?
  • Waarom is dit zo belangrijk?

Werk en privé balans is een belangrijk deel van een gezonde werkomgeving. Het hebben van een werk & privé balans helpt tegen de stress thuis maar ook op de werkvloer. Chronische stress is degene die het meest voorkomt onder de stress tijdens het werken. Dit kan leiden tot fysieke klachten, maar ook spierpijn en hartproblemen. Over het algemeen verhoogt stress ook het risico van depressie en paniekaanvallen.

Iedereen ervaart een gezond balans anders en iedereen heeft een andere perceptie. Waar voor iemand zijn hele privéleven binnen zichzelf houden meer comfortabel voor hem is, zijn er ook mensen die het goed vinden om te binden met een collega op dat vlak.

Maar nu komt de echte vraag;

Hoe vind je wat voor jou een gezond werk/privé balans is?

Voor het vinden van een gezond balans zijn verschillende manieren:

  • Vind werk waar je van houdt
  • Stel je gezondheid voorop
  • Neem pauzes
  • Maak doelstellingen en prioriteiten

VIND WERK WAAR JE VAN HOUDT

Iets vinden waar je van houdt is 1 ding, maar iets vinden waar je van houdt en ook direct geld mee kan verdienen is iets lastiger. Gelukkig hebben wij van Panah in onze vorige blog hier uitgebreid over gesproken met gebruik van de term “Ikigai”.

 

Maar voor nu in kort: Werk waar je zo gepassioneerd over bent dat je het zelfs gratis zou doen. Wanneer je misschien werkt met een vervelende sfeer, collega of als je een baan doet die je echt niet leuk vindt. Geloof me, het is tijd voor een nieuwe baan.

STEL JE GEZONDHEID VOOROP

Over het algemeen geldt dit voor iedereen; Zet je eigen gezondheid voorop! Dit kan fysieke, emotionele of misschien zelfs mentale gezondheid zijn en dit hoort je grootste zorg te zijn.  Mocht je lijden onder depressie en je denkt dat het praten met een therapeut iets voor jou is, zorg dan dat dit past in jouw schema. Wees niet bang om jezelf ziek te melden als je echt niet kan of wanneer je echt uitgebuit bent en niet kan overwerken doe het dan niet. 

NEEM VOLDOENDE PAUZES

Pauzes nemen kan in verschillende vormen en maten. Dit kan door een korte vakantie te nemen of wellicht een weekendje uit met je familie. Dit kan ook beteken dat je je contact met de buitenwereld even op pauze zet zodat je beter kan focussen op jezelf wanneer je bijvoorbeeld moeite hebt met werk of als je merkt dat je begint te stressen. Het zijn de kleine dingen die tellen, denk hierbij aan het wakker worden zonder telefoon in plaats van direct je berichten je opdrachtgever checken en de opdrachten die open staan.

STEL DOELEN EN ZET PRIORITEITEN

Wanneer je doelen stelt voor jezelf heb je ergens waar je naar streeft, in tegenstelling tot wanneer je maar werkt omdat het moet, kan je doelen stellen voor jezelf die jou content maken. Dit helpt goed met inplannen van taken en met het managen van je tijd; dus ook tegen de stress.

Let goed op wanneer je het meest effectief werkt en zorg dat je in die desbetreffende tijd aan de slag gaat met je belangrijkste taken. Probeer niet elke keer je telefoon te pakken en op zoek te gaan naar afleiding. Werk gestructureerd, wanneer muziek luisteren helpt bij jou zet dan een playlist op en ga aan de slag, iedereen heeft hun eigen ideale manier van werken en werk omgeving, maak hier gebruik van!

CONCLUSIE

Voor het hebben van een gezond werk & privé balans is het belangrijk dat je prioriteiten stelt. Of dit nu met contact met vrienden is of dat je even moet focussen op de taken die je hebt gekregen van je baas. Allen van bovenstaand benoemde punten valt terug op het zetten van prioriteiten. 

Ook is het goed als je ervoor kan zorgen dat werk leuk voor jou is. Vind iets wat bij jou past en waar je zelfs gratis voor zou willen werken, zodat jij blij en gemotiveerd aan de slag kan. 

Iedereen heeft zijn eigen ideale werkomgeving dus wees niet betreurd wanneer jij nog niet hebt gevonden wat voor jou werkt. Het is goed als je wat probeert en kijkt wat jij fijn vindt. Wees niet bang om stappen te ondernemen en initiatief te tonen. Onthoud: je eigen gezondheid is het belangrijkste en hetgeen wat het meest telt.

Wat kan jij verbeteren om een betere werk & privé balans te krijgen?